Zapisy dla animatorów rozpoczynają się z chwilą opublikowania informacji o rozpoczęciu tworzenia diakonii rekolekcyjnych. Każdy animator, który chce posługiwać podczas tegorocznych oaz (zarówno ci, z którymi rozmawiali odpowiedzialni za DOR, jak i ci, którzy sami chcą zgłosić się na wybraną przez siebie oazę) musi zapisać się przez właściwy formularz.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

W pierwszym wyborze zaznaczamy preferowany przez siebie turnus podczas, którego chcemy posługiwać [UWAGA! Nie wybieramy stopnia]. W drugim wyborze zaznaczamy inny turnus, na który jesteśmy gotowi pojechać, gdy zabraknie miejsc na przez nas wybrany.

Jednocześnie informujemy, że podczas oazy wakacyjnej na rekolekcjach może posługiwać:

  • przy liczbie do 35 uczestników – kapłan oraz 4 animatorów ( w tym min 2. wychowawców wypoczynku),
  • powyżej 35 uczestników – kapłan oraz 5 animatorów (w tym min 3. wychowawców wypoczynku)

Ważne:

  1. Animatorami grup powinny być osoby, które przeżyły minimum Oazę Nowego Życia II stopnia oraz uczestniczą/czyły w Oazowej Szkole Animatora.
  2. Animatorami muzycznymi, gospodarczymi lub liturgicznymi powinny być osoby kontynuujące formacje w Ruchu Światło-Życie min. po Oazie Nowego Życia I stopnia (od tej zasady, możliwe są ustępstwa za zgodą Moderatora Diecezjalnego wraz z Diakonią Oaz Rekolekcyjnych OM).
  3. Wszyscy animatorzy posługujący podczas rekolekcji muszą dostarczyć tzw. kartę animatora
  4. Animatorzy posiadający kurs wychowawcy wypoczynku muszą dostarczyć do Diakonii Oaz Rekolekcyjnych następujące dokumenty:
    • Oryginał zaświadczenia z sądu o niekaralności (wniosek do pobrania pdf – click). Na email animatora podany w systemie rejestracji wysłany zostanie dokument, które należy przedłożyć w sądzie wraz z wnioskiem, aby nie ponosić opłaty skarbowej. Ponadto do dnia 20 maja br. na adres mailowy (dor@oaza.bydgoszcz.pl) należy wysłać skan otrzymanego z sądu zaświadczenia o niekaralności,
    • Ksero świadectwa ukończenia szkoły średniej lub dyplom ukończenia studiów (dotyczy nowych animatorów),
    • Ksero zaświadczenia o ukończeniu kursu na wychowawcę wypoczynku (dotyczy nowych animatorów).
  5. Wszyscy animatorzy muszą dostarczyć:
    • Oświadczenie o zapoznaniu się z Standardami Ochrony Małoletnich w Ruchu Światło-Życie w Diecezji Bydgoskiej,
    • Zobowiązanie do przestrzegania tych zasad,
    • Certyfikat ukończenia szkolenia w tym zakresie (każdy animator otrzyma informacje o takim szkoleniu).
  6. Zgodnie z prawem 21 dni przed rozpoczęciem oazy musimy ją zarejestrować w systemie kuratoryjnym, zatem nie będzie możliwości zapisywania uczestników na ostatnią chwilę. Zapisy na daną oazę muszą być zamknięte trzy tygodnie przed rozpoczęciem oazy. W tej chwili musimy mieć już komplet dokumentów od moderatora i animatorów.
  7. Moderator stopnia może zgłosić do diakonii/zespołu rekolekcyjnego dwóch animatorów niezbędnych do przeprowadzenia danego typu oazy. Pierwszeństwo w posłudze będą mieli animatorzy z kursami wychowawcy wypoczynku, a także osoby, które są po formacji podstawowej (I, II i III stopień ONŻ, KODA, Szkoła Animatora).
  8. Wszyscy animatorzy oaz wakacyjnych obowiązkowo uczestniczą w Diecezjalnej Oazie Matce. Poszczególne diakonie/zespoły rekolekcyjne odbierają tam świecę oazy i materiały formacyjne, a także biorą udział w szkoleniu przed tegorocznymi oazami.

ZASADY ZAPISÓW ANIMATORÓW

  1. Przyjmowane są jedynie zgłoszenia osób, które w całości zaakceptują niniejsze Zasady zapisów oraz Zasady posługi na rekolekcjach. Złożenie podpisu na karcie animatora jest równoznaczne z akceptacją obu regulaminów.
  2. Do posługi na rekolekcjach zaproszeni są:
    1. animatorzy po formacji ONŻ, którzy w ciągu roku czynnie uczestniczą w życiu wspólnoty;
    2. animatorzy w trakcie formacji ONŻ pod warunkiem, że:
      • są minimum po ONŻ I°,
      • byli na rekolekcjach jako uczestnik minimum 2 razy,
      • przerwa w ich własnej formacji nie wynosi więcej niż 1 rok (czyli raz można posługiwać na rekolekcjach zamiast być na swoich, ale w następnym roku trzeba pojechać przede wszystkim na swoje rekolekcje) – odstępstwa od tej reguły udziela ks. moderator diecezjalny Ruchu Światło-Życie Diecezji Bydgoskiej,
      • otrzymają zgodę do posługi od odpowiedzialnego/moderatora wspólnoty;
    3. animatorzy bez formacji oazowej (z wyjątkiem alumnów seminarium) do pełnienia funkcji animatora muzycznego lub gospodarczego pod warunkiem, że:
      • przedstawią poręczenie od członka Oazy,
      • otrzymają zgodę ks. moderatora diecezjalnego do pełnienia danej funkcji.
    4. Możliwy jest dwukrotny wyjazd w trakcie wakacji – jako uczestnik na jednych rekolekcjach oraz jako animator na innych (lub dwukrotna posługa).
    5. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania danych rekolekcji w przypadku zbyt małej liczby zgłoszonych osób lub z przyczyn losowych. Animator może wtedy zostać skierowany na inne rekolekcje.
    6. W trosce o sprawne funkcjonowanie rekolekcji prosimy o informowanie DOR o ewentualnej rezygnacji z udziału za pomocą wiadomości email na adres dor@oaza.bydgoszcz.pl, najpóźniej 21 dni przed rozpoczęciem danego turnusu. W przypadku rezygnacji w późniejszym terminie, ze względu na losowe zdarzenia, prosimy o kontakt z DOR jak najszybciej. Animator, który z przyczyn losowych nie może pełnić swojej funkcji, zobowiązany jest do pomocy w znalezieniu zastępstwa. W przypadku braku zgłoszenia rezygnacji lub udzielenia pomocy w znalezieniu zastępstwa, jego zapis w kolejnym roku nie będzie uwzględniany.
    7. Organizator zastrzega sobie prawo do ostatecznej weryfikacji zgłoszenia Animatora na każdym etapie zapisów.
    8. Animator jest zobowiązany śledzić informacje publikowane i przesyłane drogą mailową przez Organizatora.
    9. Animator zapisuje się za pomocą formularza zapisów, który jest związany z domeną www.oaza.bydgoszcz.pl.
    10. Animator nie ponosi opłaty za rekolekcje, jak uczestnicy. Koszt dla animatora wynosi 0 zł.
    11. Animator ma obowiązek pojawić się na Diecezjalnej Oazie Matce i Paschalnym (Przedwakacyjnym) Dniu Wspólnoty. Jest to ważny moment, nie tylko ze względu na możliwość poznania pozostałych osób, z którymi się wyjeżdża, czy otrzymania informacji organizacyjnych, ale – przede wszystkim – jest to moment duchowego przygotowania.
    12. Animator ma obowiązek uczestniczyć we wrześniu w spotkaniu podsumowującym rekolekcje oraz w Pielgrzymce Ruchu Światło-Życie do Katedry Bydgoskiej.

ZASADY POSŁUGI

  1. Oaza Żywego Kościoła jest formą rekolekcji Ruchu Światło-Życie i odbywa się na mocy misji udzielonej przez biskupa ordynariusza.
  2. Zasadniczym celem tego wyjazdu jest pogłębienie życia wewnętrznego i formacja biblijno-liturgiczna, dlatego najważniejszymi punktami programu są: codzienna modlitwa, Eucharystia i spotkania w grupach. Element formacyjny stanowią również wycieczki, wspólny wypoczynek oraz cisza nocna.
  3. Rekolekcje nie są wyjazdem kolonijnym i nie mają charakteru rozrywkowego (wczasowego) ani terapeutycznego, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie się do nich oraz przyjazd z właściwym nastawieniem.
  4. Animator sumiennie przygotowuje się do podjęcia powierzonej mu posługi przed rekolekcjami i pełni ją przez cały czas trwania rekolekcji. Konieczne jest też wcześniejsze przeczytanie konspektu (zwłaszcza części A) i przygotowanie spotkań (zapoznanie się z częścią B).
  5. Realizowany w rekolekcjach program wychowawczy jest dostosowany do wieku uczestników, dlatego ważne jest przestrzeganie granic wiekowych.
  6. Po odbyciu formacji deuterokatechumenalnej każdy animator jest zaproszony do tego by poszerzać swoje umiejętności i wiedzę, ale przede wszystkim do rozwoju duchowego w ramach Ruchu Światło-Życie. Dlatego niezbędnym do tego jest kontynuacja formacji w postaci dopełnienia niektórych form rekolekcji, jak Triduum Paschalne, KODA, Szkoła Animatora. A dopiero potem udział w oazach specjalistycznych jak KAMUZO, KODAM, KODAL itp.
  7. Rekolekcje formacyjne trwają 15 pełnych dni, nie licząc dni przyjazdu i odjazdu, zaś inne formy rekolekcyjne mogą trwać od 3 do 10 dni.
    • Pierwsza data jest dniem przyjazdu uczestników.
    • Druga data jest dniem odjazdu uczestników, natomiast dzień wyjazdu animatorów wyznacza ks. Moderator, po sprzątnięciu miejsca pobytu i zakończeniu rekolekcji.
  8. Animatorzy przyjeżdżają do ośrodka odpowiednio wcześniej (zazwyczaj 1 dzień).
  9. Animatora jadącego na rekolekcje obowiązuje uczestnictwo w spotkaniach przygotowujących do posługi organizowanych przez animatorów z moderatorem stopnia.
  10. Animatorzy przywożą ze sobą:
    • kartę zgłoszenia,
    • kurs wychowawcy wypoczynku, świadectwo ukończenia szkoły oraz zaświadczenie z Sądu o niekaralności,
    • legitymację szkolną/studencką;
    • kartę EKUZ i paszport (dotyczy oazy poza granicami polski),
    • dowód osobisty,
    • Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu,
    • różaniec,
    • świecę,
    • materiały piśmiennicze i do notowania,
    • śpiwór, poduszkę (chyba, że ustalono inaczej),
    • na zimne i deszczowe dni ciepłe ubrania i kurtkę,
    • nakrycie głowy – czapkę,
    • buty do chodzenia na wyprawy w terenie leśnym i błotnistym,
    • odpowiedni strój w duchu Nowej Kultury.
  11. Animator pełni swoją posługę na zasadach bezpłatnego wolontariatu. Do Diecezjalnej Oazy Matki należy dostarczyć podpisaną umowę o wolontariacie, zawartą między Stowarzyszeniem Diakonia “Ruchu Światło-Życie Diecezji Bydgoskiej” a animatorem.
  12. Podróż na rekolekcje i z powrotem odbywa się na własny koszt (chyba, że moderator ustali inaczej, dotyczy głównie rekolekcji wyjazdowych).
  13. Oaza ma charakter zamknięty i z tego względu nie przewiduje się odwiedzin. Dotyczy to zarówno rodziców, koleżanek, kolegów, jak i znajomych z poprzednich rekolekcji (również animatorów).
  14. W czasie rekolekcji wakacyjnych Diakonia Oaz Rekolekcyjnych, ze względów kadrowych i organizacyjnych, zastrzega sobie prawo do posłania poszczególnych animatorów na oazy, które mogą tego wymagać.
  15. Animator jest świadkiem wolności od przywiązania do telefonu komórkowego, a także wzorem Sacrum Silentium. Powinien zatem przyjmować identyczne zasady, co uczestnicy, wedle wskazań księdza moderatora.
  16. Animator troszczy się o jedność całej diakonii rekolekcyjnej oraz wspiera pozostałych członków diakonii w pełnieniu ich posług.
  17. Animator powinien, w duchu miłości, być posłusznym moderatorowi prowadzącemu rekolekcje.
Scroll to Top